Q&A – Cédric Mertens, van motorcrosser tot veldrijder

Q&A – Cédric Mertens, van motorcrosser tot veldrijder

Cédric Mertens, zegt de naam u iets? Allicht niet. Geen probleem, dat komt nog wel. De jongeman heeft in ieder geval een bijzonder verhaal in zijn achterzak. Als motorcrosser kampte hij voortdurend met blessureleed waardoor hij moest overschakelen op de cross. Maak kennis met een ambitieuze junior.

Van motorcrosser tot veldrijder, waarom maak je zo’n carrièreswitch?

De reden is eigenlijk héél simpel waar wel bijzonder hard: te veel blessureleed op héél korte tijd. Ik heb mijn knieschijven laten vastzetten, ik heb mijn knie gebroken tot in het gewricht, daarna werden er nog drie bouten ingestoken.

Ik heb mijn sleutelbeen gebroken en daar werden dan plaatjes opgezet. Ik heb het kapsel van mijn schouder afgescheurd en oh ja, ik eb ook nog een halve schouderbol afgebroken. Zoals je kan lezen, veel te veel op een te korte tijd.

 Hoe verliep de omschakeling van de motorcross naar het veldrijden?

 De eerste weken waren vooral op mentaal vlak bijzonder zwaar. Daarnaast moet je ook op een heel andere manier trainen en dat vergde een pak meer tijd. Ik moest meer fietsen en echt kilometers vreten dan puur op de fysiek trainen. Iets wat ik niet gewoon was.

Mijn trainer van de motorcross, David Cools,  maakt nog steeds mijn trainingsschema’s op. Ook Bart en Geert Wellens staan mij met raad en daad bij. Ik ben dan ook bijzonder tevreden met hun hulp.

Zijn er ook gelijkenissen tussen het veldrijden en de motorcross?

De techniek die je nodig hebt in het veldrijden, die heb ik toch wel al een stuk uit de motorcross. Bochten nemen, door het zand duwen, het zijn dingen die je op een motor ook tegenkomt.

Hoe kijk je terug op jou nog prille carrière als veldrijder?

 Ik werkte in de zomer slechts drie wegkoersen af, te weinig dus. Op die manier kom ik heel wat snelheid tekort en ja, wat kregen we dit seizoen vooral? Juist ja, snelle crossen. Serieus nadeel dus.

Maar toch ben ik al bij al wel tevreden over datgene wat ik al bereikt hebt en over mijn afgelopen seizoen. Het werd bijzonder zwaar maar ondanks de schaarse voorbereiding en wat blessureleed heb ik toch al wat positieve commentaren gekregen.

Met afgelopen zomer in je achterhoofd. Hoe zullen jou zomermaanden er nu dan gaan uitzien?

Eerst en vooral ga ik nu voldoende rust nemen, dat is bijzonder belangrijk. Daarna ga ik mijn lichaam ook fysiek weer proberen op punt te zetten. Het plan is ook om te werken aan mijn snelheid door bijvoorbeeld brommertrainingen.

Vanaf mei beginnen we dan opnieuw met de wegkoersen. Ik zal in de zomer ook enkele mountainbikewedstrijden afwerken om het motorcrossgevoel erin te houden en om de techniek op punt te houden.

Met welke ambities ga je volgende winter aanvatten?

Volgend jaar wil ik maar al te graag de klassementscrossen meepikken. Ik mik dan op plek bij de eerste twintig en hopelijk is er af en toe ook een uitschieter bij. Ik wil trouwens ook nog het AA Drink – Kalas Cycling Team bedanken, David Cools en natuurlijk ook mijn ouders en supporters die elke week weer voor mij klaarstaan.