De Patattencross Nossegem in gevaar?

De Patattencross Nossegem in gevaar?

De organisatoren van De Patattencross in Nossegem zitten met hun handen in het haar. Door een uitbreiding van een tijdelijke werfzone van asfaltbedrijf Aswebo is het nog niet duidelijk in welke vorm de wedstrijd nabij de luchthaven van Zaventem kan doorgaan komende winter. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

Door de heraanleg van start- en landingsbaan 01/19 op de luchthaven van Zaventem, heeft wegenbouwer Aswebo nood aan een tijdelijke uitbreiding. Het terrein dat daarvoor in aanmerking komt werd andere jaren gebruikt door de organisatie van een manche van de Moedige veldrijder.

Door de mogelijke uitbreiding van de werfzone zitten de organisatoren met een pak vragen. “Zo zou er mogelijk een verharde parking komen”, liet medeorganisator Marc De Cock optekenen. “Maar dan kunnen we onze tent niet meer optrekken. Die konden we in de voorbije jaren in de grond verankeren, wat niet lukt op een asfaltparking. Dat betekent dat we een andere, duurdere tent moeten plaatsen.”

“En wat met ons parcours? Een deel daarvan loopt over het gebied waar de nieuwe werfzone gepland staat. Rond de hele zone komt een grote omheining. Daardoor zullen we ons vertrouwde parcours niet kunnen volgen.”

De organisatie vreest dan ook dat er helemaal van nul herbegonnen zal moeten worden. “We hebben een plan B, maar willen nog steeds voor plan A gaan”, zegt De Cock. “Al zeven jaar loopt alles op wieltjes. Plots even een alternatief uitdokteren, is uiteraard niet simpel.”

“We hebben de gemeente dan ook gevraagd om een oplossing te bedenken. Door een deel van de omheining uitzonderlijk voor één dag open te stellen, zouden we ons parcours kunnen behouden. We hopen dat we snel meer duidelijkheid krijgen, zodat we met de organisatie van onze achtste editie kunnen starten.”

Schepen van Sport Erik Rennen begrijpt de bekommernissen. “Volgende week zit ik samen met mensen van de luchthaven”, klinkt het. “Ik denk dat we het probleem van de afsluiting wel kunnen oplossen, zodat het parcours – grotendeels – ongewijzigd blijft.”