Search

Column – Grote fout in jeugdsport: Talentenselectie i.p.v. talentenindentificatie.

AAEAAQAAAAAAAAUEAAAAJGUzMmRmOGEyLWNlYTQtNDMwNC04NzgwLWM4NzRjYjMzY2FkOQMaarten Gybels is al jaren actief als begeleider van jonge mountainbikers. “Coachen is mijn vak, mijn passie en uitlaatklep. Het is iets waar ik al jaren mee bezig ben en mij telkens verder in verdiep. Er is niets mooier dan iemand te begeleiden en te zien groeien in zijn kunnen en zijn.” In onderstaande column zet hij een groot vraagteken bij het huidige jeugd sportbeleid.


In jeugdsport wordt nog altijd één grote fout gemaakt in de talentontwikkeling van jongeren. Talentenselectie i.p.v. talentenindentificatie. Wat is nu juist het verschil?

Talentselectie is het bij elkaar plukken van huidige talenten om NU goede resultaten te halen. Talentindentificatie daarentegen is het zien van potentiële talenten maar die NU nog niet ten volle ontwikkelt zijn. Dit kan zijn op het fysieke, technische, tactische & mentale gebied. Talent selectie is makkelijk, talentdetectie is een kunst. Het ene geeft vandaag fantastische resultaten, het andere bouwt aan elite sporters & winnende teams voor de toekomst.

Er wordt nog teveel gekeken naar de huidige grootste, snelste & sterkste sporters om zo wedstrijden te winnen. Alsook worden ze vooral vergeleken met wat volwassen sporters kunnen. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Een jongeren heeft eenmaal tijd nodig om te groeien als persoon & sporter. Dit wordt nog al snel vergeten.

Ongeveer 70% van de jongeren die van kindsbeen als talent worden beschouwd, verlaten hun sport voor hun 13 jaar.  Terwijl eigenlijk net dan de jaren komen waar ze zich meer & meer zelfstandig (met hulp van een coach) kunnen doorontwikkelen. Sporter zijn is meer dan enkel wat sporttechnisch bezig zijn. Het is een heel proces naar totale ontwikkeling. Daarvoor heb je tijd en maturiteit voor nodig.

Het moeilijke voor vele trainers, coaches & ouders is het inzien dat talentidentificatie echt iets voor de langere termijn. Er zijn zoveel factoren die ontwikkelt moeten worden dat tijd & geduld hierbij echt op zijn plaats is.

Een interessante studie van Piotr Unierzyski gedaan tussen 1994 & 2002, evalueerde 1000 tennisspelers tussen de leeftijd van 12 – 13 jaar in 50 verschillende landen. Tennisspelers zoals o.a. Roger Federer, Kim Clijsters e.a. zaten mee in het onderzoek.
Uit zijn onderzoek bleek dat de huidige top 100 spelers in de wereld volgende zaken gemeen hadden op jonge leeftijd

  • Zij waren 3 – 4 maanden jonger dan dezelfde leeftijdsgenoten
  • Zij waren smaller gebouwd & minder sterk dan hun leeftijdsgenoten
  • Zij waren meestal sneller & technischer
  • Zij speelden minder wedstrijden dan de toppers van hun leeftijdsgroep
  • Hun gemiddelde trainingsuren waren 2 tot 4 uren minder dan de topspelers van hun jonge leeftijd
  • Hun ouders steunden hun kinderen, maar waren niet overdreven aanwezig

Uit een recenter onderzoek van de Britse talentenprogramma’s in het rugby en cricket blijkt bijvoorbeeld ook dat de huidige Topelitesporters in deze sportdisciplines later op het jaar geboren zijn. Eén van de oorzaken is dat deze mensen op jonge leeftijd geleerd hebben om te harder hun best te doen t.o.v. de iets verder doorontwikkelde personen.

Manieren om te blijven inzetten op jongeren hun talenten te ontwikkelen.

  1. Blijf aan jongeren kwalitatieve coaching geven tot op latere leeftijd ook diegene die op het eerste zicht & niet enkel op de toppers uit jouw sport. In Zweden leveren de meeste spelers aan de NHL (Amerikaanse Hockey League) per inwoner dan elk ander land. Dit omdat ze pas vanaf 17 jaar spelers echt beginnen te selecteren.
  2. Blijf inzetten op de ontwikkeling van sporters op alle leeftijden, met extra aandacht voor de ‘mindere’ van dat moment. Want als iedereen de groeispurt gepasseerd is heb je onmiddellijk een grotere vijver om uit te vissen.
  3. Zet veel MINDER in op ten alle tijden winnen!
  4. Ook de coaches meer het nut laten inzien, ze hierin ook opleiden,  van talentidentificatie i.p.v. talentselectie. Alsook ze het geduld laten opbrengen om in te zetten op ontwikkeling.

Dit is nog maar een start om jongeren (mensen) hun volle potentieel te laten ontwikkelen. Zoals zo vaak kan de kennis uit de sport ook gebruikt worden in het school- en werkveld.

Maarten Gybels – MTBCoach.be